Vår service och ditt underhåll
Att bo i hyresrätt innebär att fastighetsägaren ansvarar för underhållet av lägenheterna och huset. Mycket ingår i hyran men vissa saker ansvarar du som hyresgäst för. Som hyresgäst har du också möjlighet att utföra visst underhållsarbete på egen hand.
Service som ingår i hyran
Upptäcker du ett fel i lägenheten, i ditt hus eller i din närmiljö så gör du en felanmälan till oss. Arbeten som vi ansvarar för att utföra är till exempel:
- justering och service av kranar
- reparation av kyl- och frysskåp, spis och tillval
- felsökning och reparation av elanläggning
- justering och tätning av fönster och dörrar
- reparation av lås och låsdetaljer
- reparation av övrig inredning och utrustning som tillhör lägenheten och som John Mattson har monterat
Vid fel som orsakats av överslitage, olyckor, skadegörelse eller oaktsamhet får du som hyresgäst själv stå för kostnaden av reparationen.
Vad ska du göra själv?
Vissa saker i lägenheten ansvara du själv för, till exempel byte av glödlampor. Detta gäller även de lampor som sitter i kyl- och frysskåp samt i spisen. Du ansvarar även för rengöring av luftventiler, golvbrunnar och vattenlås. Tips på hur du rensar ventiler och vattenlås hittar du här:
Fixa enkelt själv
Hjälp till dig som är lite äldre
För dig som är över 70 år erbjuder kommuner Seniorservice praktisk hjälp i hemmet, så kallad fixarhjälp. Det kan handla om att sätta upp gardiner eller byta glödlampor. Servicen omfattar inte trädgårdsarbete, snöskottning, fönsterputsning eller insatser som kräver någon form av auktorisation. Servicen är gratis, men eventuella materialkostnader står du själv för.
Kontakta Seniorservice
Lidingö
Telefon: 08-731 30 99
E-post: [email protected]
Webbplats: Klicka här
Stockholm
Telefon: 08-80 65 65
E-post: aldredirekt@stockholm.se
Webbplats: Klicka här
Sollentuna
Telefon: 0739 15 20 17
E-post: [email protected]
Webbplats: Klicka här