Vad ingår i hyran?

Här nedan kan du läsa mer om vad du själv ansvarar för att ta hand om i din lägenhet. Vi hjälper självklart till om du vill ha hjälp. Viss service ingår i hyran, andra tjänster kan du köpa av oss.
Du kan alltid felanmäla via Mina Sidor.

Vår service och ditt underhåll

Att bo i hyresrätt innebär att fastighetsägaren ansvarar för underhållet av lägenheterna och huset. Mycket ingår i hyran men vissa saker ansvarar du som hyresgäst för. Som hyresgäst har du också möjlighet att utföra visst underhållsarbete på egen hand.

Service som ingår i hyran

Upptäcker du ett fel i lägenheten, i ditt hus eller i din närmiljö så gör du en felanmälan till oss. Arbeten som vi ansvarar för att utföra är till exempel:

  • justering och service av kranar
  • reparation av kyl- och frysskåp, spis och tillval
  • felsökning och reparation av elanläggning
  • justering och tätning av fönster och dörrar
  • reparation av lås och låsdetaljer
  • reparation av övrig inredning och utrustning som tillhör lägenheten och som John Mattson har monterat

Vid fel som orsakats av överslitage, olyckor, skadegörelse eller oaktsamhet får du som hyresgäst själv stå för kostnaden av reparationen.

Vad ska du göra själv?

Vissa saker i lägenheten ansvara du själv för, till exempel byte av glödlampor. Detta gäller även de lampor som sitter i kyl- och frysskåp samt i spisen. Du ansvarar även för rengöring av luftventiler, golvbrunnar och vattenlås. Tips på hur du rensar ventiler och vattenlås hittar du här:

Fixa enkelt själv

 

Hjälp till dig som är lite äldre

För dig som är över 70 år erbjuder kommuner Seniorservice praktisk hjälp i hemmet, så kallad fixarhjälp. Det kan handla om att sätta upp gardiner eller byta glödlampor. Servicen omfattar inte trädgårdsarbete, snöskottning, fönsterputsning eller insatser som kräver någon form av auktorisation. Servicen är gratis, men eventuella materialkostnader står du själv för.

Kontakta Seniorservice

 

Lidingö

Telefon: 08-731 30 99
E-post: [email protected]
Webbplats: Klicka här

Stockholm

Telefon: 08-80 65 65
E-post: aldredirekt@​stockholm.se
Webbplats: Klicka här

Sollentuna

Telefon: 0739 15 20 17
E-post: [email protected]
Webbplats: Klicka här

 

Gör en felanmälan

 

Mina sidor

På Mina sidor kan du enkelt göra en felanmälan direkt.

Till Mina sidor

 

Telefon

Du kan ringa oss för att göra en felanmälan.

Telefon: 08-613 35 00
Mån-fre 07:00-16:00

 

Akuta fel och störningar utanför kontorstid

Uppstår ett fel som inte kan vänta till nästa arbetsdag, eller om du blir utsatt för allvarliga störningar, så ska du ringa till jouren på nummer 08-613 35 00.

Läs mer om jouren

 

Hittade du den information du letade efter?

Tack för ditt svar!

Vi hjälper dig!

Hittade du information du sökte?

  • Ange din E-postadress om du vill att vi ska svara på ditt meddelande.