Vad ingår i hyran?
När saker inte går att använda som de ska i din lägenhet så hjälper vi naturligtvis till med lagning. Med jämna mellanrum byter vi även gamla och slitna ytskikt. Här kan du läsa om hur vårt underhållsarbete fungerar.
När saker inte går att använda som de ska i din lägenhet så hjälper vi naturligtvis till med lagning. Med jämna mellanrum byter vi även gamla och slitna ytskikt. Här kan du läsa om hur vårt underhållsarbete fungerar.
Vissa saker i lägenheten ansvarar du själv för, till exempel byte av säkringar och glödlampor. Detta gäller även de lampor som sitter i kyl- och frysskåp samt i spis. Du ansvarar även för rengöring av luftventiler, golvbrunnar och vattenlås.
För dig som är över 70 år erbjuder kommuner praktisk hjälp i hemmet. Det kallas för ”Fixartjänster” och är ett sätt att hjälpa äldre att klara av att bo kvar hemma och minska risken för fallolyckor. Servicen är kostnadsfri men eventuellt material som behövs för arbetet bekostar du själv.
För boende på Lidingö – klicka här!
För boende i Stockholm – klicka här!
För boende i Sollentuna – klicka här!
Om fastighetstekniker eller förvaltare i samband med besöket bedömer att felet orsakats av överslitage, såsom skadegörelse, får du som hyresgäst själv stå för kostnaden av reparationen. Det är viktigt att veta att om man utför renoveringsarbeten, som inte på förhand är godkända av John Mattson, så är man skyldig att återställa allt den dagen man flyttar. I besiktningsprotokollet framgår tydligt vad som inte ingår i hyran.
Om du anlitar en behörig firma får du låta installera diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten. Tänk på att det är hyresgästens ansvar att installationen är korrekt utförd och det är viktigt att veta att du blir återställningsskyldig den dag du flyttar ut samt att du får stå för reparationer av maskinen, själva installationen och eventuella kostnader orsakade av dessa. Det är också viktigt att du har tecknat en hemförsäkring om något skulle hända.